Het zal u niet ontgaan zijn: het internet speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Voor bedrijven betekent dit dat het belang van een goede website steeds groter is geworden: we kijken immers niet meer in het telefoonboek, maar gebruiken zoekmachines. Hiermee is ook een nieuwe bedrijfstak ontstaan: zoekmachine optimalisatie, oftewel Search Engine Optimization. Maar was is zoekmachine optimalisatie? Linkbuilding is één van de belangrijkste onderdelen van deze strategie. Er zijn ook andere strategieën om hoger in de zoekresultaten te eindige, maar voor nu beperken wij ons tot één van de belangrijkste onderdelen van SEO link building.

Zoekmachine optimalisatie: linkbuilding om hoog in Google te komen

Zoals gezegd is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie, link building, en wordt dit beschouwd als één van de meest essentiële manieren om hoog in zoekresultaten van zoekmachines te eindigen. Kort gezegd komt het er op neer dat hoe meer goede sites verwijzen naar een bepaalde site, hoe groter de kans is dat die site hoger in de zoekresultaten terecht zal komen. Het gaat er dus om dat er veel andere sites zijn die naar website x verwijzen. Wanneer er veel verwijzingen zijn, zal website x hoger in de zoekresultaten terechtkomen, want door het grote aantal verwijzingen zal Google denken dat het om een goede en belangrijke site gaat, die relevant is voor de gebruikers van Google. Belangrijk is daarbij wel dat de sites die naar website x verwijzen zelf ook van goede kwaliteit zijn. Wat goede sites zijn wordt natuurlijk ook weer door de algoritmes van Google bepaald, maar grofweg kan gezegd worden dat het ‘echte’ sites moeten zijn met een kwalitatief hoge inhoud. Belangrijke sites voor linkbuilding zijn forums, blogs, sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn, en bijvoorbeeld YouTube. Wanneer op dit soort sites naar een website verwezen wordt, is de kans groter dat hij hoger in de resultaten zal eindigen.

De gevaren van zoekmachine optimalisatie


Zoekmachines en SEO engineers zijn in een constant kat en muisspel verwikkeld in een poging elkaar te slim af te zijn. Er zijn zoals gezegd verschillende strategieën voor zoekmachine optimalisatie. Linkbuilding kan een ‘gevaarlijke’ zijn, omdat Google hier niet altijd van gediend is en sites penalty’s uit kan delen of ze zelfs helemaal kan bannen. Zo was het populair om dummysites te gebruiken als middel voor linkbuilding, of sites met vrijwel alleen maar inhoud die speciaal was geschreven om hoger in de zoekresultaten te komen. Google was hier niet blij mee, en paste enige tijd geleden hun algoritmes aan waardoor dit soort praktijken werden afgestraft, met grote gevolgen voor de vindbaarheid van sommige sites en derhalve met de inkomsten van de eigenaren ervan. Hieruit blijkt wel dat search engine optimization, en linkbuilding in het bijzonder, een dynamisch proces is, waarbij steeds gekeken moet worden naar de laatste ontwikkelingen. Er zijn verschillende bedrijven die zich hier in gespecialiseerd hebben, en softwarepakketten aanbieden die helpen een site beter vindbaar te maken. Mocht u dus gaan beginnen met SEO, linkbuilding is een zeer aan te raden optie, maar wees wel voorzichtig en verstandig.