De hedendaagse kunst van het boosten van de zoekpositie van een bepaalde site is tegenwoordig, wanneer een organisatie hier vaardig in is, een veel gevraagde dienst. Uiteindelijk zijn er geen internetbedrijven die exact weten op basis van welke factoren Google een website hoog of laag in de zoekresultaten plaatst. Maar men denkt dat ongeveer 80 procent van deze factoren, waar Google haar algoritme op baseert, bekend is. De belangrijkste onderdelen van dit algoritme een sterk linkprofiel, de websitestructuur en de relevantie en kwaliteit van de aanwezige teksten. Maar op basis van welke andere factoren baseert Google nu eigenlijk of een site op pagina 1 van de natuurlijke zoekresultaten mag komen? In dit artikel behandelen we hoe de teksten op een website je zoekpositie kunnen beïnvloeden.

In principe kan je rekening houden met de volgende factoren betreffende de teksten op je website;

  • Is er dubbele content aanwezig?
  • Gebruik van voldoende synoniemen
  • Komt er regelmatig nieuwe content op je website?
  • Is de zoekterm terug te vinden in de;
  • Meta Description
  • H1 Pagina titel
  • Titel tag
  • Website titel
  • Tekst – meerdere keren (2 – 3 %)
  • Kwaliteit van de teksten

Titels, meta-beschrijving en H1 kopjes

Na de kwaliteit van je teksten, zijn de paginatitels de belangrijkste factor voor je vindbaarheid in Google. Wanneer je zoekterm op een correcte manier vertegenwoordigd is in de title tag, het liefst aan het begin van de titel, kan dit al direct een effect op je vindbaarheid hebben. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat titels waarbij de zoekterm aan het begin van de titel stond, een vruchtbaarder effect op de vindbaarheid hadden dan titels waar dit niet het geval was. Deze regel is ook van toepassing op de meta-description en de H1 kopjes.

De H1 titel wordt veelal gebruikt om het onderwerp van een bepaalde pagina aan te geven. Wanneer je een pagina hebt over reisverzekeringen en je wilt gevonden worden op de zoekterm ‘Voordelige reisverzekeringen’, is dan ook het advies om een H1 titel te gebruiken waarbij het zoekterm vooraan staan. Een voorbeeld hiervan is: ‘Voordelige reisverzekeringen zijn gewoon bij je lokale assurantiekantoor te vinden!’.

Ook is het mogelijk om je H1 titel uit alleen de zoekterm te laten bestaan. Hoewel dit een onduidelijk beeld van de pagina inhoud zou kunnen geven, heeft dit wel een goed effect op je SEO activiteiten.

 

Keyword dichtheid

Tot enkele jaren geleden dachten verschillende internetexperts dat hoe meer een zoekwoord op een bepaalde pagina voorkwam, hoe hoger de ranking in de zoekresultaten zou zijn. We weten echter nu dat dit niet klopt, en dat een keyword density van 2 tot 3 procent het beste effect op de SEO factor zoekwoordendichtheid heeft. De tijden van pagina’s met keyword stuffing zijn dus gelukkig voorbij, want dit bevorderde de leesbaarheid van een pagina niet.

Latent Sementic Indexing

Ook het gebruik van synoniemen kan de vindbaarheid van een pagina versterken. Wanneer er voldoende synoniemen in een tekst zijn opgenomen, ‘begrijpt’ het algoritme van Google jouw tekst namelijk beter. Deze factor wordt ook wel Latent Sementic Indexing genoemd. Google hecht veel waarde aan deze factor omdat zo de kwaliteit van haar zoekresultaten continu verbeterd wordt. Het gebruik van synoniemen is voor Google een teken dat jouw tekst van hoge kwaliteit is en het dus waard is om te worden opgenomen in de organische zoekresultaten. Wij raden je aan voldoende synoniemen te gebruiken in je titels, meta-beschrijving en de webcontent.

Dubbele content

Wanneer Google door heeft dat jij op meerdere pagina’s op je website dezelfde teksten hebt staan, bestaat er een grote kans dat je niet door Google geïndexeerd wordt. Ook als jouw website dezelfde teksten als een andere website heeft, is de kans groot dat Google jouw website uit de zoekresultaten ‘verbant’. Let er daarom altijd op dat jouw teksten uniek zijn, op alle manieren.

Regelmatig toevoegen van nieuwe content

Als jij regelmatig je teksten aanpast of uitbreidt, is dit voor Google een belangrijke indicatie dat jouw teksten van hoge kwaliteit zijn. Wanneer de aanpassingen of uitbreidingen op regelmatige basis voorkomt en de aanpassingen de juiste omvang hebben, waardeert Google jouw pagina hoger dan pagina’s waarbij dit niet meer gedaan wordt.

Kwaliteit van je teksten

Google hecht dus veel waarde aan de kwaliteit van je teksten, maar je bezoekers ook. Stop daarom veel tijd in de controle van je teksten op spelling en grammatica. Wanneer Google door heeft dat bezoekers jouw pagina maar niets vinden en snel weer naar een andere pagina gaan, komt jouw website nooit hoog in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat jouw teksten aantrekkelijk om te lezen zijn, en je niet te lange zinnen gebruikt. Probeer de lezer continu te boeien door interessante onderwerpen aan te halen.

De kwaliteit van je teksten is dus één van de vele (honderden) factoren waaraan een site aan moet voldoen om optimaal geïndexeerd te kunnen worden.