Seo of zoekmachine optimalisatie richt zich nog teveel op een breed publiek. Hiermee wordt voornamelijk gekeken naar het Google algoritme. Toch weten we allemaal dat een website bedoeld is voor de eindgebruiker. Wil je met een website goed gevonden worden? Richt je dan op de doelgroep, niet op zoekmachines. Deze manier van zoekmachine optimalisatie schikt veel marketeers af, maar heeft uiteindelijk wel het gewenste resultaat. Wie de zoekmachine probeert te beïnvloeden kan afgestraft worden. Google verbetert continu het algoritme. Hierbij wordt steeds meer naar de kwaliteit van websites gekeken, waarbij de nadruk ligt op de gebruiksvriendelijkheid. Google om de tuin proberen te leiden kan resulteren in een lagere ranking of nog erger, een penalty.

Wees relevant voor de bezoeker

Vroeger was het vrij eenvoudig om de zoekmachine te beïnvloeden. Er werd goed gelet op waar Google naar kijkt. Even de website aanpassen en voila, je stond op een toppositie binnen de zoekresultaten. Tegenwoordig gaat dit niet meer zo eenvoudig. Gelukkig maar, want Google is bedoeld voor de eindgebruiker. Deze wil kwaliteit, iets dat Google hem probeert te bieden. Content marketing speelt een belangrijke rol binnen het nieuwe zoekmachine optimalisatie. Het gaat hierbij om het creëren van relevante en waardevolle content. Deze moet gericht zijn op de doelgroep. Gebruik linkbuilding niet om zoekmachines te invloeden maar als pr. Hiermee bereik je de doelgroep en trek je meer websitebezoekers. De huidige zoekmachine optimalisatie marketeer moet leren anders te denken. De focus moet hierbij niet op Google en het algoritme liggen, maar bij de doelgroep. De beloning vanuit Google komt dan vanzelf.